Educatie

Op deze pagina staan verschillende educatieve programma's die in samenwerking met het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum Texel ontwikkeld zijn. Ze zijn makkelijk in niveau aan te passen en daarom geschikt voor groep 8 van de basisschool en klas 1 t/m 5 van de middelbare school, verdeeld over alle niveaus. De verschillende programma's zijn ook goed met elkaar te combineren. In de blokjes hieronder staan de (gratis downloadbare) pdf's met de verschillende educatieve programma's. De website is de belangrijkste bron bij de opdrachten.

Kennismaking met de site
Voor: bovenbouw basisschool en alle
niveaus van het voortgezet onderwijs

Deze opdracht is bedoeld om de website te ontdekken. Aan de hand van een aantal vragen en opdrachten verken je de site. Je maakt kennis met de ooggetuigen, met Texel en met de Russenoorlog. Deze opdracht is de basis voor de andere opdrachten.


Mondelinge geschiedenis
Voor: klas 3,4,5 h/v

Op de website vertelt een aantal ooggetuigen hun verhaal. Zij vertellen een stukje van hun eigen geschiedenis, tegelijkertijd is dat een onderdeel van een grotere geschiedenis. Dit soort verhalen noem je Mondelinge geschiedenis. Aan de hand van een persoonlijk verhaal kun je een groter verhaal vertellen. Bij deze opdracht maak je kennis met Mondelinge geschiedenis en maak je zelf een interview. Je interview kan deel zijn van een tentoonstelling, een boekje of een film. Ook kun je het gebruiken voor je profielwerkstuk.

Voor docenten

Vraag een wachtwoord voor de docentenhandleiding aan via russenoorlog@prospektor.nl. Klik hier voor de link naar de downloadpagina.

Verdiepingsopdrachten
Voor: groep 8 en klas 1 en 2 van het
voortgezet onderwijs vmbo-t/h/v

In het eerste lespakker heb je kennisgemaakt met de Russenoorlog en de verschillende ooggetuigen. Met de verdiepingsopdrachten gaan we dieper op de stof in. Iedereen bekijkt de wereld vanuit zijn eigen belevingswereld. Die verhalen verschillen van elkaar. Hoe komt dat? En hoe kom je erachter wat er dan echt waar is? Bij deze verdiepingsopdrachten ga je dat onderzoeken en leer je meer over het begrip 'standplaatsgebondenheid'. Ook ga je zelf aan de slag, verdiep je je in een personage, en schrijf je een kort verhaal over de eerste uren van de Russenoorlog. Bij de dilemma opdracht wordt je voor moeilijke keuzes gesteld. Je maakt kennis met een aantal dilemma's waar mensen tijdens de Russenoorlog mee te maken kregen. De dilemma's zijn echt gebeurd. Wat zou jij doen en waarom?

Fietstocht/omgevingsgeschiedenis
Voor: alle klassen van het
voortgezet onderwijs (evt groep 8)

Plaatsen kunnen een verhaal vertellen. Op Texel zijn er veel plaatsen die herinneren aan de Tweede Wereldoorlog en de Russenoorlog. Sommige van deze plekken zijn duidelijk te herkennen, zoals bunkers, begraafplaatsen of monumenten. Anderen plekken zijn 'stille getuigen' in het landschap, bijvoorbeeld een lege plek in een woonstraat waar ooit een huis stond dat is gebombardeerd. Ook straatnamen verwijzen naar de Tweede Wereldoorlog. Tijdens deze opdracht maak je een fietsroute die het verhaal van de Russenoorlog vertelt aan de hand van plaatsen, gebouwen en monumenten. Je doet een eenvoudig onderzoek, je maakt foto's en houdt straatinterviews.